Πολύς λόγος γίνεται τελευταία για την ολοκλήρωση της κατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), παίρνοντας αφορμή από τα αλλεπάλληλα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα στους δρόμους της Κρήτης. Όμως, τα ατυχήματα δεν είναι μόνο θέμα κακοτεχνιών (κι εδώ έχουν ευθύνη οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ) αλλά και οδικής συμπεριφοράς και κουλτούρας χρήσης του ΙΧ με το παραμικρό και για επίδειξη με ταυτόχρονη εγκατάλειψη των μέσων μαζικής μεταφοράς και του ποδηλάτου. Μήπως ήρθε ο καιρός να μιλάμε πλέον για το Βόρειο Σιδηροδρομικό Άξονα της Κρήτης και για το Βόρειο Θαλάσσιο Άξονα, για τραμ στις πόλεις και ποδηλατόδρομους, εγκαταλείποντας την πολιτική ενθάρρυνσης του ΙΧ;
Οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ έχουν σοβαρότατες ευθύνες για την κατάσταση του Βόρειο Οδικού Άξονα της Κρήτης και μια ενδεχόμενη ανάθεση της ολοκλήρωσής του με ΣΔΙΤ το μόνο σίγουρο αποτέλεσμα που θα έχει είναι η εκτίναξη του κόστους και η επιβολή διοδίων στους δρόμους της Κρήτης, που θα λειτουργήσει σε βάρος του τουρισμού αλλά και πολλών εργαζόμενων (π.χ. εκπαιδευτικοί) που κινούνται αναγκαστικά από και προς την εργασία τους καθημερινά με ΙΧ, εξαιτίας και της έλλειψης τακτικών δρομολογίων των ΚΤΕΛ. Από την άλλη, η διαμάχη των ΚΤΕΛ της Κρήτης αποθαρρύνει τον κόσμο από το να χρησιμοποιεί μέσα μαζικής μεταφοράς. Τα ατυχήματα στους δρόμους της Κρήτης οφείλονται εκτός από τους κακούς δρόμους και στην κουλτούρα χρήσης του ΙΧ για επίδειξη κι ως μέσο προβολής της υποτιθέμενης κοινωνικής «ανωτερότητας» του κατόχου του. Τώρα, με την άνοδο των τιμών του πετρελαίου και κατά συνέπεια των καυσίμων είναι μια μοναδική ευκαιρία, εάν υπάρχει η πολιτική βούληση, για μια ριζική αλλαγή στην πολιτική μεταφορών στην Κρήτη.
Οι Οικολόγοι Πράσινοι Κρήτης προτείνουν:
1. Να δοθεί βάρος στη στήριξη της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς και των ποδηλάτων.
2. Άμεση έναρξη της διαδικασίας δημιουργίας Βόρειου Σιδηροδρομικού Άξονα στην Κρήτη,. Σύνθημά μας να είναι «Με τρένο από την Κίσσαμο των Χανίων ως τη Σητεία στο Λασίθι, κι αντίστροφα!».
3. Η λύση της δημιουργίας ποδηλατοδρόμων αλλά και γραμμών τραμ πρέπει επίσης άμεσα να εξεταστεί για όλα τα μεγάλα αστικά κέντρα της Κρήτης.
4. Δημιουργία Θαλάσσιου Άξονα που θα ενώνει τα λιμάνια της Κρήτης μεταξύ τους. Μια τέτοια γραμμή (μόνο για μεταφορά επιβατών κι όχι ΙΧ), ειδικά το καλοκαίρι, θα λειτουργήσει κι υπέρ του τουρισμού.
Οι φορείς της Κρήτης θα πρέπει να πάρουν πρωτοβουλίες σε αυτή την κατεύθυνση τόσο σε τοπικό όσο και σε Παγκρήτιο επίπεδο. Για τη δημιουργία του Σιδηροδρομικού αλλά και του Θαλάσσιου Άξονα θα πρέπει να έχει ενεργό ρόλο η Περιφέρεια, οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, οι Δήμοι της Κρήτης αλλά και τα ΚΤΕΛ κι οι ναυτιλιακές εταιρείες της Κρήτης, ενώ ένα τέτοιο σχέδιο θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ έχουν σοβαρότατες ευθύνες για την κατάσταση του Βόρειο Οδικού Άξονα της Κρήτης και μια ενδεχόμενη ανάθεση της ολοκλήρωσής του με ΣΔΙΤ το μόνο σίγουρο αποτέλεσμα που θα έχει είναι η εκτίναξη του κόστους και η επιβολή διοδίων στους δρόμους της Κρήτης, που θα λειτουργήσει σε βάρος του τουρισμού αλλά και πολλών εργαζόμενων (π.χ. εκπαιδευτικοί) που κινούνται αναγκαστικά από και προς την εργασία τους καθημερινά με ΙΧ, εξαιτίας και της έλλειψης τακτικών δρομολογίων των ΚΤΕΛ. Από την άλλη, η διαμάχη των ΚΤΕΛ της Κρήτης αποθαρρύνει τον κόσμο από το να χρησιμοποιεί μέσα μαζικής μεταφοράς. Τα ατυχήματα στους δρόμους της Κρήτης οφείλονται εκτός από τους κακούς δρόμους και στην κουλτούρα χρήσης του ΙΧ για επίδειξη κι ως μέσο προβολής της υποτιθέμενης κοινωνικής «ανωτερότητας» του κατόχου του. Τώρα, με την άνοδο των τιμών του πετρελαίου και κατά συνέπεια των καυσίμων είναι μια μοναδική ευκαιρία, εάν υπάρχει η πολιτική βούληση, για μια ριζική αλλαγή στην πολιτική μεταφορών στην Κρήτη.
Οι Οικολόγοι Πράσινοι Κρήτης προτείνουν:
1. Να δοθεί βάρος στη στήριξη της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς και των ποδηλάτων.
2. Άμεση έναρξη της διαδικασίας δημιουργίας Βόρειου Σιδηροδρομικού Άξονα στην Κρήτη,. Σύνθημά μας να είναι «Με τρένο από την Κίσσαμο των Χανίων ως τη Σητεία στο Λασίθι, κι αντίστροφα!».
3. Η λύση της δημιουργίας ποδηλατοδρόμων αλλά και γραμμών τραμ πρέπει επίσης άμεσα να εξεταστεί για όλα τα μεγάλα αστικά κέντρα της Κρήτης.
4. Δημιουργία Θαλάσσιου Άξονα που θα ενώνει τα λιμάνια της Κρήτης μεταξύ τους. Μια τέτοια γραμμή (μόνο για μεταφορά επιβατών κι όχι ΙΧ), ειδικά το καλοκαίρι, θα λειτουργήσει κι υπέρ του τουρισμού.
Οι φορείς της Κρήτης θα πρέπει να πάρουν πρωτοβουλίες σε αυτή την κατεύθυνση τόσο σε τοπικό όσο και σε Παγκρήτιο επίπεδο. Για τη δημιουργία του Σιδηροδρομικού αλλά και του Θαλάσσιου Άξονα θα πρέπει να έχει ενεργό ρόλο η Περιφέρεια, οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, οι Δήμοι της Κρήτης αλλά και τα ΚΤΕΛ κι οι ναυτιλιακές εταιρείες της Κρήτης, ενώ ένα τέτοιο σχέδιο θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Οικολόγοι Πράσινοι Κρήτης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου