Διεύθυνση γραφείων στα Χανιά: Παρθενίου Κελαϊδή 8, τηλέφωνο 28210-97590, κιν. 6934 402748

Πέμπτη 31 Ιουλίου 2008

Φωτιά τον Ομαλό για να επικρατήσει "άκρα του τάφου σιωπή";

Οι Οικολόγοι Πράσινοι καταγγέλλουν την προσπάθεια τρομοκράτησης του οικολογικού κινήματος, με αφορμή την πρόσφατη πυρκαγιά – εμπρησμό (μεσάνυχτα!) σε αγροτική οικία - κούμο στελέχους του οικολογικού κινήματος στον Ομαλό, μια πυρκαγιά, που αν δεν είχε γίνει εγκαίρως αντιληπτή και δεν είχαν επέμβει οι δυνάμεις της Πυροσβεστικής, μπορούσε να είχε κατακάψει ολόκληρο τον Ομαλό.
Προφανώς κάποιοι αν δεν μπορούν να συνεχίσουν ανεξέλεγκτοι να αυθαιρετούν και να παρανομούν, δεν τους νοιάζει κι αν καεί ολόκληρος ο Ομαλός και τα Λευκά Όρη.
Η δράση του οικολογικού κινήματος που καταγγέλλει τις αυθαιρεσίες, την καταστροφή της φύσης και του τοπίου, την καταπάτηση της δημόσιας γης στον Ομαλό και αλλού, έχει ενοχλήσει κάποιους, που αντιδρούν σπασμωδικά με τέτοιες κινήσεις.
Καλούμε την τοπική αυτοδιοίκηση, τους φορείς, τα κόμματα και τους βουλευτές των Χανίων να πάρουν ξεκάθαρη θέση καταδικάζοντας τέτοιες ενέργειες, καταδικάζοντας την αυθαιρεσία και την καταπάτηση της δημόσιας γης στον Ομαλό, καταδικάζοντας απερίφραστα την προσπάθεια τρομοκράτησης της διαφορετικής άποψης, αυτών που αγωνίζονται να προστατέψουν τη φύση και το δημόσιο συμφέρον.
Ενέργειες όπως ο εμπρησμός αυτός εντάσσονται στην ίδια φασιστική λογική που οδήγησε κάποιους στην τοποθέτηση βόμβας στα γραφεία του ΣΥΡΙΖΑ, στις επιθέσεις κατά μεταναστών αλλά και κατά στελεχών της αστυνομίας που είχαν ενοχλήσει κυκλώματα παρανομίας και αυθαιρεσίας. Τώρα, έφτασαν να απειλούν την περιουσία στελεχών του οικολογικού κινήματος, ενώ μια σειρά παρόμοιων αυθαίρετων και παράνομων ενεργειών έχουν γίνει στον Ομαλό.
Καλούμε ολόκληρο τον πολιτικό κόσμο και τους φορείς του νομού να απομονώσουν πολιτικά και ηθικά όλους αυτούς που καταπατούν τη δημόσια γη, καταστρέφουν τη φύση και προβαίνουν σε τέτοιες φασιστικές ενέργειες όπως ο εμπρησμός και οι επιθέσεις, διευκολύνοντας το έργο της Δικαιοσύνης για την τιμωρία των δραστών.
Δεν πρέπει να επιτρέψουμε να κυριαρχήσει ο τρόμος, η αυθαιρεσία κι η καταστροφή της φύσης στο νομό Χανίων. Όλοι έχουμε ευθύνη να προστατέψουμε τη φύση και τον πολιτισμό που κληρονομήσαμε, τη δημοκρατία και την ελευθερία της έκφρασης που κατακτήσαμε με αγώνες και θυσίες.

Από δικής μας πλευράς πάντως δηλώνομε ότι η βία κι οι προσπάθειες τρομοκράτησης το μόνο αποτέλεσμα που μπορούν να έχουν είναι να γίνει πανελληνίως και διεθνώς γνωστή η κατάσταση που επικρατεί με τις αυθαιρεσίες και παρανομίες ορισμένων, πράγμα που ούτε τις παρανομίες τους θα διευκολύνει, ούτε το νομό μας και την Κρήτη θα ωφελήσει, μιας και θα αποτελέσει πηγή δυσφήμησης των Χανίων και της Κρήτης. Πρόσφατα άλλωστε είναι τα δημοσιεύματα στον ξένο Τύπο για την βάναυση συμπεριφορά ορισμένων κατά αδέσποτων ζώων, για την αυθαιρεσία και τις παρανομίες που επικρατούν σε περιοχές της Κρήτης. Εάν πράγματι θέλουν να έχουμε τουρίστες και να έχει μια ήπια οικοτουριστική ανάπτυξη ο Ομαλός κι η Κρήτη, τέτοια φαινόμενα πρέπει να εξαλειφθούν μια για πάντα.

Οικολόγοι Πράσινοι Χανίων

Παρασκευή 25 Ιουλίου 2008

Να επανεξεταστεί η λιμνοδεξαμενή στον Ομαλό

Οι Οικολόγοι Πράσινοι Χανίων καλούν την κυβέρνηση και τις τοπικές αρχές να επανεξετάσουν το θέμα της κατασκευής λιμνοδεξαμενής χωρητικότητας 750.000 κ.μ. στο οροπέδιο του Ομαλού.

Η χωρητικότητα της σχεδιαζόμενης δεξαμενής ξεπερνά κατά πολύ τις ανάγκες των κατοίκων του οροπεδίου το Ομαλού. Εύλογα, λοιπόν, γεννώνται ερωτηματικά για τη σκοπιμότητα κατασκευής ενός τόσου μεγάλου έργου στην περιοχή. Θέλουν κυβέρνηση και τοπικές αρχές να προωθήσουν την ανάπτυξη εντατικών μορφών καλλιέργειας, με τη χρήση χημικών και φυτοφαρμάκων στο οροπέδιο του Ομαλού; Τι συνέπειες θα έχει κάτι τέτοιο στη διατροφή μας αλλά και στο πόσιμο νερό, στην υγεία μας εν τέλει, μιας και τα Χανιά πίνουν νερό που προέρχεται από τα Λευκά Όρη;

Με ποια λογική κατευθύνουμε τους αγρότες στην εγκατάλειψη παραδοσιακών μορφών και μεθόδων καλλιέργειας που απαιτούν μικρές ποσότητες νερού και τους στρέφουμε σε υδροβόρες καλλιέργειες, σε μια εποχή που καθημερινά συνειδητοποιούμε πόσο πολύτιμο είναι το νερό, η λειψυδρία αποτελεί ήδη πρόβλημα στο Ρέθυμνο και το Ηράκλειο και μεγάλες περιοχές του νησιού (και ο Ομαλός) απειλούνται με ερημοποίηση, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία;

Με ποια λογική ενθαρρύνουμε τους αγρότες να στραφούν σε εντατικές καλλιέργειες με τη χρήση χημικών και την κατασπατάληση νερού, όταν διεθνώς πλέον κι όχι μόνο στην Ελλάδα, είναι ήδη ραγδαία η αύξηση των καλλιεργούμενων με βιολογικό τρόπο εκτάσεων χωρίς χημικά και φυτοφάρμακα, κι αλματώδης η αύξηση της κατανάλωσης των βιολογικών προϊόντων; Πότε θα συνειδητοποιήσουν στην κυβέρνηση και στις τοπικές αρχές ότι το μέλλον είναι η βιολογική γεωργία χωρίς χημικά και φυτοφάρμακα; Όταν θα αρχίσουν οι Γερμανοί αγρότες να μας πουλάνε ελιές και στάρι βιολογικής παραγωγής και τα δικά μας αντίστοιχα προϊόντα θα μένουν απούλητα, ή θα επιστρέφονται λόγω «υψηλής συγκέντρωσης υπολειμμάτων χημικών» (έχει ήδη συμβεί το τελευταίο με επιστροφή ελληνικών αγροτικών προϊόντων από ευρωπαϊκές χώρες «λόγω υπολειμμάτων χημικών»);

Μήπως η σκοπιμότητα του έργου είναι να υπάρχει μπόλικο διαθέσιμο νερό για τις πισίνες των ξενοδοχείων με τα οποία ονειρεύονται κάποιοι να γεμίσουν τον Ομαλό; Κανείς δεν είναι εναντίον μιας ήπιας οικοτουριστικής ανάπτυξης του Ομαλού. Θα πρέπει όμως να γίνει με σεβασμό στο τοπίο, τη φύση, τον πολιτισμό, την παραδοσιακή αρχιτεκτονική και τους ανθρώπους της περιοχής.

Τέλος, είναι σημαντικό οι παρεμβάσεις της Πολιτείας στον Ομαλό να είναι συντονισμένες για την προστασία της φύσης, της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής, του πολιτισμού και των ανθρώπων της περιοχής. Δεν πρέπει λοιπόν να υπάρχουν αλληλοσυγκρουόμενες μελέτες και δράσεις από διαφορετικές δημόσιες υπηρεσίες. Η Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη για την Προστατευόμενη περιοχή των Λευκών Ορέων που εντάσσεται στο Δίκτυο ΦΥΣΗ 2000 των τελευταίων Ευρωπαϊκών Οικοτόπων καθυστερεί εδώ και χρόνια με ευθύνη των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ. Η Μελέτη αυτή θα πρέπει να δει συνολικά το θέμα της προστασίας της φύσης και του πολιτισμού των Λευκών Ορέων. Πόσο συμβατή είναι μια λιμνοδεξαμενή αυτού του μεγέθους και τι επιπτώσεις θα έχει στο οροπέδιο του Ομαλού αλλά και στο εποχιακό λιμνίο του Ομαλού που μελετάται η προστασία του στα πλαίσια προγράμματος LIFE που υλοποιεί το Ελληνική Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών;
Θα πρέπει λοιπόν

  • Να υπάρξουν συντονισμένες δράσεις κι όχι αποσπασματικές ενέργειες αντικρουόμενες μεταξύ τους στον Ομαλό.
  • Να προχωρήσει άμεσα η Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη για τα Λευκά Όρη και να μπει σε πλήρη λειτουργία ο Φορέας Διαχείρισης της Προστατευόμενης Περιοχής, υπό τον έλεγχο του οποίου θα πρέπει να περνάνε τα διάφορα δημόσια έργα στην περιοχή.
  • Να ληφθούν μέτρα εξοικονόμησης νερού και προστασίας των υδάτινων αποθεμάτων, εγκατάλειψης πρακτικών κατασπατάλησης στις πόλεις και αντικατάσταση υδροβόρων καλλιεργειών και αγροτικών πρακτικών στην ύπαιθρο.
  • Να στραφεί η αγροτική παραγωγή αποφασιστικά στη βιολογική γεωργία, να κηρυχθεί ο νομός Χανίων «ελεύθερος από χημικά στη γεωργία», ξεκινώντας από τον Ομαλό.
  • Να υπάρξει ήπια οικοτουριστική ανάπτυξη στον Ομαλό με μικρά παραδοσιακά ξενοδοχεία και ξενώνες που θα καταναλώνουν τοπικά προϊόντα.
Οικολόγοι Πράσινοι Χανίων

Τετάρτη 23 Ιουλίου 2008

Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Εισήγηση στην εκδήλωση των Οικολόγων Πράσινων Κρήτης που έγινε στα Χανιά το Σάββατο 12 Ιουλίου 2008 με θέμα "Περιβαλλοντική Εκπαίδευση καιΝεολαία"

Παύλος Δασκαλάκης, Εκπαιδευτικός,
Υπεύθυνος λειτουργίας του ΚΠΕ Ιεράπετρας


Η Π.Ε. είναι αγωγή βιωματική, ενεργητική, εργαστηριακή που ενώνει τη θεωρία με την πράξη, τη γνώση με την κοινωνία, τη φύση με το σχολείο.
Είναι αγωγή υψηλής προτεραιότητας και σημαντικό μέσο για την αντιμετώπιση των
συσσωρευμένων προβλημάτων που έχει δημιουργήσει η ανθρώπινη δραστηριότητα στον πλανήτη.
Η μεθοδολογία της Π.Ε. αποτελεί ό,τι πιο καινοτόμο υπάρχει στην εκπαίδευση.

Ò Η Π.Ε. προσεγγίζει τα θέματα διεπιστημονικά, βιωματικά, διαθεματικά, ανοίγοντας το σχολείο στην κοινωνία προωθώντας την ομαδοσυνεργατική μάθηση, καλλιεργώντας το δημοκρατικό διάλογο και την κριτική σκέψη και προτείνοντας λύσεις.
Ò Οι μαθητές έχουν ενεργητικό ρόλο και η εκπαιδευτική διαδικασία λαμβάνει σοβαρά υπόψη τις ανάγκες, τους προβληματισμούς και τα ενδιαφέροντά τους.
Ò Για να αντιληφθούμε τι απασχολεί, τι φοβίζει, τι ενδιαφέρει τα παιδιά, είναι απαραίτητο, σαν παιδαγωγοί, να επικοινωνούμε μαζί τους, αντιμετωπίζοντάς τα ως ισότιμους πολίτες. Να δίνουμε τη δυνατότητα να προτείνουν και να λαμβάνουμε υπόψη μας τις προτάσεις τους.
Ò Να υλοποιούμε μαζί τους αυτά που έχουμε συναποφασίσει, να διεγείρουμε την επιθυμία τους να γνωρίσουν τον κόσμο που τα περιβάλλει, να οξύνουμε τις αισθήσεις τους, να εμφυσήσουμε αξίες, έτσι που η νέα γενιά να πατά ελαφρά στη γη, αφήνοντας ελαφρύ «το οικολογικό της ίχνος».

ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΝΑΠΤΥΣΣΟΝΤΑΙ ΟΙ ΒΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΝΕΡΓΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΠΟΥ ΣΚΕΠΤΟΝΤΑΙ ΚΡΙΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ ΣΤΗ ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ.

Ò Παράλληλα στόχος μας είναι η Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (ΕΑΑ) να διαχυθεί στο κοινωνικό σύνολο και σε όλες τις ηλικίες, για να πετύχουμε συνολική ανατροπή νοοτροπιών που θεωρούν το φυσικό πλούτο ανεξάντλητο και προτάσσουν τις αξίες της κατανάλωσης και του κέρδους από εκείνες της οικολογικής ισορροπίας, της ποιότητας ζωής και της αειφόρου ανάπτυξης.
Ò Με τα προγράμματα Π.Ε. στα σχολεία, με το θεσμό των Υπευθύνων Π.Ε. των νομών και με τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, γίνεται προσπάθεια για τη δημιουργία περιβαλλοντικά ευαίσθητων και υπεύθυνων πολιτών, ανηλίκων και ενηλίκων.
Ò Με την Π.Ε ασχολούνται, εκπαιδευτικοί Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης καλά καταρτισμένοι στην Αγωγή γενικά και στην Περιβαλλοντική Αγωγή ειδικότερα .
Ò Το ΥΠΕΠΘ, σε συνεργασία με το ΕΙΝ και τους Δήμους, διαθέτουν 54 Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης τα περισσότερα διαθέτουν ικανοποιητικές υποδομές και υψηλού επιπέδου εκπαιδευτικό - επιστημονικό προσωπικό.
ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΠΕ ΑΝΩΓΕΙΩΝ
Ò 1. Μητάτο: το σπίτι του βοσκού, τα παλιά μονοπάτια, τα πετρώματα του Ψηλορείτη, τυροκόμηση κλπ.
Ò 2. Το ταξίδι στο Θαυμαστό σπίτι της φύσης.
Ò 3. Οι δρόμοι του νερού, με επικέντρωση στα σπήλαια της περιοχής.
ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΠΕ ΑΡΧΑΝΩΝ
Ò 1. Γιατί εξαφανίζονται τα αρπακτικά πουλιά (τίτλος του προγράμματος για μικρές ηλικίες). Βιοσυσώρευση και οι επιπτώσεις της στη βιοποικιλότητα (τίτλος για μεγαλύτερες ηλικίες).
Ò 2. Ρύπανση και βιοποικιλότητα.
Ò 3. Αμπέλι και κρασί.
Ò 4. Τουρισμός και περιβάλλον.
Ò 5. Ενέργεια.
ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΠΕ ΒΑΜΟΥ
Ò Περπατώ εις το δάσος.
Ò 2. Ελιά και λάδι στην Κρήτη.
Ò 3. Παντού υπάρχει ένας μύθος… στην Κρήτη χιλιάδες.
Ò 4. Ο οικοτουρισμός στην περιοχή μας.
Ò 5. Η ενέργεια στο περιβάλλον του παιδιού.
ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΠΕ ΝΕΑΠΟΛΗΣ
Ò 1. Το παραμύθι κρύφτηκε στον κήπο μας.
Ò 2. Στο Πασχαλίγο Ρομπέν για λίγο.
Ò 3. Νοφαλιάς: Ταξίδι στη φύση και στην
παράδοση.
Ò 4. Αλυκές Ελούντας.
ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΠΕ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ
Ò 1. Σταλαγματιά, σταλαγματιά….
αδειάζει η στάμνα η πλατειά.
Ò 2. Το δάσος να προσέχουμε,
σαν κόρη οφθαλμών μας γιατί ‘ναι κληροδότημα,
παιδιών και εγγονών μας.
Ò 3. Ήλιε, το φως σου δώσε μας,
κι’ αέρα, την πνοή σου, νερό, δροσιά και δύναμη
και Γη, τη θαλπωρή σου.
ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΥΝ
ü Υποδοχή μαθητών και εκπ/κών .
ü Θεωρητικό μέρος εντός του κέντρου.
ü Εργασίες των ομάδων εντός του Κ.Π.Ε και εργαστήρια
ü Εργασίες στο πεδίο. Δραστηριότητες ομάδων.
ü Οικολογικές ξεναγήσεις και Περ/κό παιχνίδι.
ü Παρουσιάσεις των εργασιών των ομάδων.
ü Αξιολόγηση προγραμμάτων.
ü Γιορτή λήξης

1. ΣΤΑΛΑΓΜΑΤΙΑ - ΣΤΑΛΑΓΜΑΤΙΑ ΑΔΕΙΑΖΕΙ Η ΣΤΑΜΝΑ Η ΠΛΑΤΙΑ
Ένα πρόγραμμα αφιερωμένο στο μεγαλύτερο πρόβλημα της Ανατολικής Κρήτης, στην λειψυδρία και τα έντονα φαινόμενα της ερημοποίησης. Στον υδροβιότοπο της τεχνητής λίμνης των Μπραμιανών Ιεράπετρας, μελετούνται οι φυτικοί και ζωικοί οργανισμοί, τα παρυδάτια πουλιά, οι ανθρώπινες παρεμβάσεις και η διαχείριση του νερού. Αίτια και λύσεις του προβλήματος της λειψυδρίας. Εκπαιδευτικά παιχνίδια, παιχνίδια ρόλων, εργασία στο πεδίο με φύλλα εργασίας, έλεγχος της ποιότητας του νερού.
Διάρκεια: Μονοήμερο, Διήμερο
Ο ΝΕΡΟΥΛΙΝΟΣ, ΤΟ ΞΩΤΙΚΟ ΤΗΣ ΛΙΜΝΗΣ
Η ΤΕΧΝΗΤΗ ΛΙΜΝΗ ΤΩΝ ΜΠΡΑΜΙΑΝΩΝ

ΝΕΡΟΣΥΖΗΤΟΥΜΕ: Νερό, φτάνει για όλους;
Ò Είναι γεγονός πως η οικονομική ανάπτυξη του τόπου μας βασίζεται στη γεωργία και ιδιαίτερα στις θερμοκηπιακές καλλιέργειες. Η περαιτέρω αύξηση της ανάπτυξης επιβάλλει και αύξηση των στρεμμάτων καλλιέργειας. Από την άλλη μεριά το νερό που απαιτείται για το πότισμα των εκτάσεων αυτών είναι περιορισμένο και δεν προβλέπεται αύξηση του εισερχόμενου νερού. Αντίθετα οι επιστήμονες μας προειδοποιούν για μείωση των βροχοπτώσεων στο μέλλον.
Είστε Δημοτικοί Σύμβουλοι,
Αγρότες και Πολίτες.
Έχετε είκοσι λεπτά χρόνο για να παρουσιάσετε τα προβλήματα επιβίωσης που αντιμετωπίζετε λόγω της μείωσης του νερού.

2. ΤΟ ΔΑΣΟΣ ΤΟ ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ
ΣΑΝ ΚΟΡΗ ΟΦΘΑΛΜΩΝ ΜΑΣ
ΓΙΑΤΙ ‘ΝΑΙ ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΜΑ
ΠΑΙΔΙΩΝ ΚΑΙ ΕΓΓΟΝΩΝ ΜΑΣ

• Στο δάσος, κοντά στο διατηρητέο χωριό Ανατολή μελετιέται η χλωρίδα και η πανίδα, τα οφέλη του δάσους και η σχέση φύσης και ανθρώπου. Ακόμα οι παραδοσιακοί οικισμοί σε σχέση με το φυσικό τους περιβάλλον. Παραδοσιακές πρακτικές διαχείρισης φυσικών πόρων και σύγχρονα προβλήματα. Κίνδυνοι που απειλούν το δάσος, εκπαιδευτικά παιχνίδια, παιχνίδια ρόλων, εργασία στο πεδίο με φύλλα εργασίας.
Διάρκεια: Μονοήμερο, Διήμερο

· ΤΟ ΔΑΣΟΣ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ


· Ο ΞΥΛΟΚΟΠΟΣ

· ΟΙ ΑΜΑΔΡΥΑΔΕΣ, ΟΙ ΝΥΜΦΕΣ ΤΟΥ ΔΑΣΟΥΣ

· ΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ
-Εργασία σε ομάδες
-Παρουσίαση εργασιών ομάδων

3. ΗΛΙΕ, ΤΟ ΦΩΣ ΣΟΥ ΔΩΣΕ ΜΑΣ.
ΚΙ ΑΕΡΑ ΤΗΝ ΠΝΟΗ ΣΟΥ
ΝΕΡΟ, ΔΡΟΣΙΑ ΚΑΙ ΔΥΝΑΜΗ
ΚΑΙ ΓΗ, ΤΗ ΘΛΛΠΩΡΗ ΣΟΥ
• Ένα πρόγραμμα αφιερωμένο στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Γίνονται αντιληπτοί οι λόγοι που μας οδηγούν σε κλιματικές αλλαγές. Μελετούνται τρόποι εξοικονόμησης ενέργειας ώστε να περιοριστεί η έκλυση διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα, και αναδεικνύεται η μετακίνηση με ποδήλατο ένα μοντέλο συμπεριφοράς υπέρ του περιβάλλοντος.
Διάρκεια: Μονοήμερο, Διήμερο
-Εργαστηριακές ασκήσεις
-Εργασία σε ομάδες

· ΒΙΩΣΙΜΗ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ
-Στο πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής
-Ποδηλατώντας γνωρίζουμε την πόλη
· ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ



Επίσης, φέτος έγιναν στο ΚΠΕ Ιεράπετρας:

· ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ

· ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΕΥΑΙΣΘΗΤΑ ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑΤΑ

ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΤΟΥ ΚΠΕ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ
ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ ΠΑΥΛΟΣ, ΜΗΧ/ΓΟΣ- ΔΑΣΚΑΛΟΣ
ΙΩΑΝΝΟΥ ΝΤΟΡΙΣ, ΔΑΣΚΑΛΑ- ΒΙΟΛΟΓΟΣ
ΜΥΛΩΝΑΚΗΣ ΣΤΡΑΤΟΣ, ΔΑΣΚΑΛΟΣ
ΒΟΥΜΒΟΥΛΑΚΗΣ ΧΑΡΗΣ, ΜΗΧ/ΓΟΣ ΝΑΥΠΗΓΟΣ
ΖΟΥΡΜΠΑΚΗ ΜΑΓΔΑ, ΔΑΣΚΑΛΑ
Όποτε βρεθείτε στην περιοχή μας, ελάτε να σας ξεναγήσουμε και να σας φιλοξενήσουμε
http://kpe-ierap.las.sch.gr/

Τρίτη 22 Ιουλίου 2008

Δείγμα βαθύτερων πολιτικών αλλαγών το 3,5% των Οικολόγων Πράσινων στη δημοσκόπηση

Το 3,5% και η είσοδος στη Βουλή των Οικολόγων Πράσινων που δίνει δημοσκόπηση της VPRC είναι σημάδι βαθύτερων πολιτικών και κοινωνικών αλλαγών στην Ελλάδα. Η κρίση της κοινωνίας και οικονομίας του πετρελαίου που μεταφράζεται σε αυξανόμενη ακρίβεια, φτώχεια, καταστροφή της φύσης κι εξαθλίωση όχι μόνο πλέον για τον Τρίτο Κόσμο αλλά και για χώρες της Δύσης, ωθεί ολοένα και περισσότερους πολίτες στην αναζήτηση εναλλακτικών διεξόδων στην οικονομία, την ενέργεια αλλά και στην πολιτική.

Δεν είναι τυχαίες οι χιλιάδες αιτήσεις πολιτών (κι όχι μόνο εταιρειών) και στη χώρα μας για την παραγωγή ενέργειας από φωτοβολταϊκά, από τον άνεμο και άλλες ήπιες μορφές ενέργειας. Η κοινωνία αναζητά εναγωνίως διέξοδο από την κρίση του πετρελαίου κι από τις καταστροφικές συνέπειες της χρήσης του στην κλιματική αλλαγή, στη μόλυνση αέρα, εδάφους και νερού, στις πολεμικές συρράξεις σε όλο τον πλανήτη, στα κερδοσκοπικά παιχνίδια πολυεθνικών και στην εξάρτηση, πολιτική και οικονομική, ανθρώπων και χωρών από αυτούς που ελέγχουν το πετρέλαιο.

Οι αιτήσεις αυτές ξεπερνούν κατά πολύ τα όρια που έχουν θέσει νομοθετικά οι ελληνικές κυβερνήσεις για την παραγωγή ενέργειας από ήπιες και ανανεώσιμες πηγές, σε μια απελπισμένη προσπάθεια να ανακόψουν την άνοδο των μη ρυπογόνων ήπιων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και την απεξάρτηση των πολιτών και της ελληνικής κοινωνίας από το εισαγόμενο πετρέλαιο και το κύκλωμα που το προωθεί κι ωφελείται από αυτό σε βάρος της φύσης, της οικονομίας, των πολιτών και της δημοκρατίας της ίδιας. Οι ήπιες μορφές ενέργειας δίνουν τη δυνατότητα στον καθένα να γίνει αυτοπαραγωγός ενέργειας, να καλύπτει τις δικές του ανάγκες σε ενέργεια σε επίπεδο σπιτιού, κοινότητας ή Δήμου, κι αυτό είναι μια ενεργειακή δημοκρατία που δε συμφέρει κάποιους.

Η βαθύτερη αυτή αλλαγή νοοτροπίας και στάσης ζωής που συντελείται στην Ελλάδα και σε πολλές αναπτυγμένες χώρες φαίνεται κι από το άλλο σημαντικό εύρημα της δημοσκόπησης της VPRC, που δίνει στους Οικολόγους Πράσινους 9% στους νέους, αμέσως μετά από ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και ΣΥΡIΖΑ, και πάνω από δυο ήδη κοινοβουλευτικά κόμματα, το ΚΚΕ και το ΛΑΟΣ. Η νεολαία, το μέλλον, στρέφεται με ελπίδα προς τις οικολογικές ιδέες, προς τους Οικολόγους Πράσινους στην Ελλάδα, ζητάει ουσιαστικά μια οικολογική κοινωνία, μακριά από τη σημερινή τσιμεντοποίηση των πόλεων με την κυριαρχία των ΙΧ και των πολυκατοικιών, μακριά από την καταστροφή των δασών, το νέφος και την εξάρτηση του πετρελαίου, μακριά από τα διατροφικά σκάνδαλα. Ζητάει ένα μέλλον χωρίς πολέμους για το πετρέλαιο και το νερό, χωρίς πυρηνικά και μεταλλαγμένα, ένα μέλλον με βιολογικά προϊόντα, φύση μέσα στην πόλη, ανθρώπινους ρυθμούς και συνθήκες ζωής, ένα μέλλον με ποδήλατο και πεζόδρομους, με ανθρώπινα δικαιώματα για όλους, με ήπιες μορφές ενέργειας που απελευθερώνουν τον πολίτη και δίνουν νέα πνοή στη δημοκρατία.

Αυτό το όραμα που καθημερινά πλέον γίνεται πράξη σε κάθε γωνιά του πλανήτη από ελπιδοφόρα κινήματα πολιτών, συγκινεί ολοένα και περισσότερους πολίτες, από ολόκληρο το παλιό πολιτικό φάσμα, όπως φαίνεται και στη δημοσκόπηση. Πολίτες που είχαν ψηφίσει ΝΔ και ΠΑΣΟΚ αισθάνονται απέχθεια για τους κουμπάρους και τους κολλητούς που κυβερνάνε και καρπώνονται τον πλούτο της χώρας, τα δημόσια κονδύλια και μίζες της SIEMENS κι όχι μόνο. Πολίτες που είχαν ψηφίσει Αριστερά, την παρακολουθούν άναυδοι να προσπαθεί να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα, το πώς μια «επαναστατική», υποτίθεται, οργάνωση στη Λατινική Αμερική, έχει, λέει το «δικαίωμα» να απαγάγει αθώους πολίτες και πολιτικούς της αντιπάλους όπως η Ίγκριντ Μπετανκούρ και να τους κρατάει επί χρόνια σε ομηρία, σαν διαπραγματευτικό όπλο, γιατί «έτσι κάνει κι η Δεξιά κυβέρνηση»! Πολίτες που αναρωτιούνται γιατί τόσα χρόνια δεν προχωράνε οι μελέτες και δε λειτουργούνε οι προβλεπόμενοι από το νόμο Φορείς Διαχείρισης των Προστατευόμενων Περιοχών του Δικτύου ΦΥΣΗ 2000 όπως το Λαφονήσι κι εγκαταλείπονται αυτές οι περιοχές στο έλεος της αυθαιρεσίας και της τσιμεντοποίησης, που δε βλέπουν κανένα κυβερνητικό στέλεχος, βουλευτή ή τοπικό άρχοντα των Χανίων να συγκινείται από τα ερειπωμένα Νεώρια δυόμισι χρόνια μετά το σεισμό, που βλέπουν τα χρήματα από τα εισιτήρια του Εθνικού Δρυμού Σαμαριάς να πηγαίνουν στην Αθήνα και να τα διαχειρίζεται κατά βούληση η εκάστοτε κυβέρνηση, κι εμείς κάθε χρόνο να τους παρακαλάμε να προσλάβουν κανένα γιατρό και κανένα φύλακα στον Εθνικό Δρυμό!
Η δημοσκόπηση δείχνει ότι βαδίζουμε προς βαθύτερες κοινωνικές αλλαγές, που ξεπερνάνε το δικομματισμό, την αλαζονεία της εξουσίας, τη διαφθορά, την κοινωνία και την οικονομία του πετρελαίου συνολικά.


Οικολόγοι Πράσινοι Χανίων

Παρασκευή 18 Ιουλίου 2008

Πέμπτη 17 Ιουλίου 2008

Χρυσοπηγη-Λαφονήσι: Επίθεση στη φυση σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του νομού Χανίων

Επίθεση στη φύση σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του Νομού Χανίων βρίσκεται σε εξέλιξη. Από το δρόμο της Χρυσοπηγής στο πολεοδομικό συγκρότημα των Χανίων, όπου αιωνόβια δέντρα θυσιάζονται για την κατασκευή πεζοδρομίων και τη διαπλάτυνση του δρόμου, ως το Λαφονήσι, όπου καταγγέλλουν κάποιοι πολιτικοί ταγοί του τόπου την Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη για την προστασία της περιοχής, χωρίς καν να την έχουν δει ακόμη!
Οι παλιότεροι θυμούνται το δρόμο Χανίων Σούδας και το δρόμο της Χρυσοπηγής σαν οάσεις δροσιάς μέσα στο καλοκαίρι από τη σκιά των αιωνόβιων δέντρων, πολλά από τα οποία είχαν φυτευτεί στη διάρκεια της Κρητικής Πολιτείας, στις αρχές του 20ού αιώνα. Τα δέντρα αυτά, δεν μας προσφέρουν μόνο από οξυγόνο, σκιά και δροσιά, αποτελούν ιστορικά μνημεία κυριολεκτικά, μιας είναι κομμάτι της τοπικής Ιστορίας των Χανίων. Θα έπρεπε κανονικά να χαρακτηριστούν και πολιτιστικά – ιστορικά μνημεία επισήμως, αφού έχουν συνδεθεί τόσο με την πρόσφατη Ιστορία του τόπου, όπως ο Πλάτανος της Σπλάντζιας μέσα στα Χανιά. Όμως εδώ ολόκληρα Νεώρια αφήνουμε να καταρρέουν 2 και πλέον χρόνια μετά το σεισμό, κι ουδείς κυβερνητικός ή τοπικός άρχοντας δεν ασχολείται, ίσα – ίσα, θα κάνουμε και τον «Αγροτικό Αύγουστο», έξω από τα ερείπια, με τα δέντρα θ’ ασχολούμαστε;
Τι κι αν αλλάζει το κλίμα, τι κι αν ζούμε ανεπανάληπτους καύσωνες, τι κι αν γεμίζει τσιμέντο όλος ο νομός από τη μια άκρη μέχρι την άλλη; Αυτοί θα φτιάξουν τα πεζοδρόμιά τους και θα φαρδύνουν το δρόμο, κόβοντας αιωνόβια δέντρα! Μήπως έφτασε η ώρα να αλλάξουν και το όνομα του δρόμου, μιας και χωρίς δέντρα δεν υπάρχει ούτε σκιά, ούτε δροσιά, ούτε νερό και πηγές. Μόνο ζέστη και καύσωνας. «Οδός Σαχάρας» λοιπόν να ονομαστεί ο δρόμος, για να αποδίδει και την πραγματικότητα στην οποία μας οδηγούνε οι πολιτικοί ταγοί του τόπου.
Κι όλα αυτά που λένε ότι «θα φυτέψουν άλλα δέντρα, διπλάσια σε αριθμό κλπ», είναι λόγια και μίνο. Πόσα «εάν» και «ίσως» και πόσα χρόνια χρειάζονται τα νέα δέντρα για να μας δώσουν τη σκιά, τη δροσιά και το οξυγόνο που σήμερα χάνουμε; Εάν (1) τηρήσει τις υποσχέσεις του ο Δήμος Ελευθερίου Βενιζέλου, εάν (2) φυτευτούν σωστά τα δέντρα, εάν (3) δεν τα καταστρέψουν περίοικοι, επιχειρήσεις κλπ, εάν (4) πιάσει το φύτεμα, εάν (5) τα ποτίζουν, εάν (6) επιβιώσουν τα δέντρα αυτά, και, βεβαίως, εάν (7)ζούμε κι εμείς και τα δέντρα μετά από μερικές δεκαετίες, τότε, ίσως, να έχουμε λίγη σκιά… Και μέχρι τότε; Μέχρι τότε, ας αρκεστούμε στην άσφαλτο και το τσιμέντο, στον καύσωνα και τις πλημμύρες, στο καυσαέριο και τη ρύπανση.
Αλήθεια, η διαπλάτυνση του δρόμου, δεν θα είναι επικίνδυνη εκτός των άλλων και για τα παιδιά του σχολείου, αφού ο φαρδύς δρόμος θα δίνει την ευκαιρία στα ΙΧ να αυξάνουν ταχύτητα; Δεν θα έπρεπε να εξετάσουν το ενδεχόμενο μονοδρόμησης του δρόμου και χρησιμοποίησης εναλλακτικών δρόμων που ήδη υπάρχουν;
Στην ίδια λογική κινούνται και οι πολιτικοί ταγοί και επιχειρηματίες που προωθούν τσιμεντένια μεγαθήρια και άγρια τουριστική «αξιοποίηση» του Ελαφονησίου. Καταγγέλλουν μια Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη που δεν την έχουν δει ακόμη, γιατί ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί, μιλάνε κατά των «ακραίων οικολόγων» που δεν αφήνουν την οικονομία του τόπου να αναπτυχθεί κ.ο.κ. Εμείς όμως αυτό που βλέπουμε είναι η ακραία τσιμεντοποίηση όλου του νομού, η ακραία αυθαιρεσία, η ακραία εμπορευματοποίηση και το ξεπούλημα των πάντων. Η ακρότητα είναι η τραγωδία που συμβαίνει στις τουριστικές παραλίες του βόρειου άξονα, στα Μάλια και στη Χερσόνησο, κι αυτό το μοντέλο δεν πρέπει να μεταφερθεί και στο Ελαφονήσι, στους Αγίους Αποστόλους, στον Ομαλό κι αλλού. Πρέπει να υπάρξουν κανόνες προστασίας της φύσης, της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής, κι αυτό μπορεί να γίνει μέσα από Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες που προβλέπονται από την ελληνική και την ευρωπαϊκή νομοθεσία για τους τελευταίους Ευρωπαϊκούς Οικότοπους του Δικτύου ΦΥΣΗ 2000. Ποιοι δεν αφήνουν τόσα χρόνια να γίνουν και να εφαρμοστούν αυτές οι μελέτες, επιτρέποντας την αυθαιρεσία και την καταστροφή;
Φωτεινό παράδειγμα αποτελεί ο Δήμαρχος Ιναχωρίου που αγωνίζεται να προστατέψει το Λαφονήσι, να δώσει εναλλακτικές διεξόδους ήπιου τουρισμού που σέβεται το περιβάλλον και τον πολιτισμό του τόπου που επισκέπτεται και δεν καταστρέφει τα πάντα στο διάβα του σαν οδοστρωτήρας. Η θέση μας είναι στο πλάι του Δημάρχου κι εκεί θα έπρεπε να είναι όλοι όσοι αγωνιούν πραγματικά για το μέλλον του τόπου, για το τι θα αφήσουμε στα παιδιά μας, όλοι όσοι δεν ταυτίζονται με ιδιοτελή επιχειρηματικά συμφέροντα.

Οικολόγοι Πράσινοι Χανίων

Τετάρτη 16 Ιουλίου 2008

Ο ρόλος του Υπεύθυνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

Εισήγηση στη συνάντηση "Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Νεολαία" που διοργάνωσαν οι Οικολογοι Πράσινοι το Σάββατο 12 Ιουλίου, στο Ενετικό Λιμάνι των Χανίων
Μια νέα ριζοσπαστική αγωγή

Η Π.Ε. αμφισβητεί το παραδοσιακό σχολείο και τονίζει την ανάγκη της ενεργού συμμετοχής των μαθητών, Στοιχεία σημαντικά για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση είναι:
-Η αυτενέργεια των μαθητών,
-Η δημοκρατική οργάνωση,
-Η συμμετοχή σε ομάδες,
-η επιλογή των στόχων και των μεθόδων δράσης από τους ίδιους τους μαθητές κι εκπαιδευτικούς,
Με λίγα λόγια, η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση έχει στη βάση της την αντιαυταρχική αγωγή κι αποτελεί το κατεξοχήν παράδειγμα εφαρμογής της. Άλλωστε, ιστορικά έχει προκύψει από τη δεκαετία του ’60, ως γνήσιο τέκνο του Μάη του ’68, των χίπυς και των κοινωνικών κινημάτων.

Το φιλοσοφικό πλαίσιο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης


Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση όπως την ξέρουμε σήμερα, ουσιαστικά προκύπτει στον απόηχο των κινημάτων αμφισβήτησης της βιομηχανικής και καταναλωτικής κοινωνίας της δεκαετίας του ’60, κινημάτων που, ανάμεσα στα άλλα αμφισβήτησαν και το σχολείο, τους στόχους, τις μεθόδους και τις αρχές λειτουργίας του.
Το φιλοσοφικό πλαίσιό της όπως τίθεται στο βιβλίο του Αλέκου Γεωργόπουλου και της Ελισάβετ Τσαλίκη, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση:
-τα όρια της ανάπτυξης,
-η σχέση της οικονομίας με το περιβάλλον,
-η κυριαρχία του ορθολογισμού και η λατρεία της παραγωγής,
-η ολιστικότητα,
-η διεπιστημονικότητα,
-ο προσανατολισμός στα προβλήματα της κοινότητας,
-η μη βίαιη κι εθελοντική δράση για την αλλαγή της κοινωνίας,
-Το περιβαλλοντικό ήθος

Θεσμικά


Ο Υπεύθυνος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης εισάγεται ως θεσμός στην Ελλάδα στις αρχές της δεκαετίας του ’90, στα τέλη του 20ού αιώνα, στον απόηχο της ανόδου του διεθνούς και ελληνικού οικολογικού κινήματος, το οποίο αρχίζει πλέον να επηρεάζει σημαντικά τις εξελίξεις, ενώ η οικολογική κρίση εντείνεται.
Καθιερώνεται ένας Υπεύθυνος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης σε κάθε νομό για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση κι ένας για τη Δευτεροβάθμια.
Στην πορεία δημιουργούνται και οι θεσμοί του Υπεύθυνου Αγωγής Υγείας και του Υπεύθυνου Πολιτιστικών σε κάθε Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και κάθε Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, «σπάζοντας» τεχνητά το αντικείμενο του Υπεύθυνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.


Ο τεχνητός διαχωρισμός σε Αγωγή Υγείας, Πολιτιστικά και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση


§ Π.χ τα μεταλλαγμένα θεωρούνται συνήθως θέμα της Αγωγής Υγείας, ενώ με μια ευρύτερη προσέγγιση μπορεί να είναι θέμα της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, αν ο εκπαιδευτικός κι οι μαθητές δεν μείνουν μόνο στα ζητήματα υγείας που τίθενται με τα μεταλλαγμένα αλλά και με τα ζητήματα οικολογικής ισορροπίας, επιπτώσεων σε άλλα είδη και οργανισμούς, οικονομικών επιπτώσεων, συνεπειών στην κοινωνική διάρθρωση κ.ο.κ.
§ Ομοίως, το θέμα του ρατσισμού τυπικά υπάγεται στον τομέα των Πολιτιστικών. Όμως, εάν αναζητηθούν παραδείγματα στη φύση (π.χ. η μονοκαλλιέργεια που οδηγεί στην καταστροφή των εδαφών και των οικοσυστημάτων, ο πλούτος και η ποικιλία ενός οικοσυστήματος, η σημασία της βιοποικιλότητας στη φύση, ο κοινωνικός δαρβινισμός και οι θεωρίες περί ανώτερων και κατώτερων ειδών, περί επικράτησης των ικανότερων κλπ), τότε ο ρατσισμός γίνεται ένα κατεξοχήν θέμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.


Πώς επιλέγεται ο Υπεύθυνος;


Ο Υπεύθυνος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης επιλέγεται για μια 4ετή θητεία μετά από προκήρυξη της θέσης μεταξύ των μονίμων εκπαιδευτικών.
Για την επιλογή του αποφασίζει το Υπηρεσιακό Συμβούλιο του Νομού (3 προϊστάμενοι διορισμένοι από την κυβέρνηση και 2 εκλεγμένοι εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών).
Η επιλογή γίνεται με μόρια (πτυχία, επιμόρφωση, εμπειρία σε προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, συγγραφικό έργο, προϋπηρεσία κλπ) και συνέντευξη (η οποία παίζει καθοριστικό ρόλο).


Αρμοδιότητες του Υπεύθυνου


§ Συνδυάζει δουλειά γραφείου και επισκέψεις στα σχολεία.
§ Στηρίζει τη δουλειά των εκπαιδευτικών στα σχολεία.
§ Δεν είναι ιεραρχικά ανώτερος.
§ Οργανώνει επιμορφωτικές συναντήσεις και προσπαθεί να διευκολύνει την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στα σχολεία.
§ Επισκέπτεται τουλάχιστον τις μισές μέρες τα σχολεία για συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς.
§ Συμμετέχει στην Επιτροπή Σχολικών Δραστηριοτήτων που μοιράζει τα (ελάχιστα) κρατικά κονδύλια για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, την Αγωγή Υγείας και τα Πολιτιστικά Προγράμματα των Σχολείων.
§ Φτιάχνει στο τέλος του χρόνου απολογισμό με στατιστικά στοιχεία (πόσοι μαθητές κι εκπαιδευτικοί συμμετείχαν σε προγράμματα Π.Ε., πόσα σχολεία, με τι θέματα κλπ) και τον στέλνει στο Υπουργείο Παιδείας.


Προβλήματα του θεσμού


§ Ο καθοριστικός ρόλος της συνέντευξης στην επιλογή των Υπευθύνων αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο κομματικής επιλογής τους.
§ Συχνά καθίσταται αδύνατη η ανανέωση του Υπευθύνου και κινδυνεύει να καταντήσει μηχανισμός που αυτοαναπαράγεται χωρίς όφελος για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση.
§ Η πολύχρονη θητεία κάποιων στη θέση, μπορεί να τους οδηγήσει στη μοιρολατρία και τη νοοτροπία δημοσίου υπαλλήλου με την κακή έννοια, Χάνεται ο ενθουσιασμός (εάν υπήρχε), στερεύουν οι ιδέες.
§ Τα κονδύλια που διατίθενται για τα σχολεία είναι ελάχιστα, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται το έργο τους.
§ Πολλοί σχολικοί σύμβουλοι βλέπουν ανταγωνιστικά τους Υπεύθυνους και συζητείται το ενδεχόμενο επιβολής ενός σχολικού συμβούλου ως επικεφαλής ενιαίου τμήματος καινοτόμων δράσεων όπου θα συμμετέχουν οι Υπεύθυνοι Αγωγής Υγείας, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Πολιτιστικών. Εάν γίνει, θα πρόκειται για υποβάθμιση του θεσμού, καθώς θα προσθέσει επιπλέον γραφειοκρατία και θα δυσχεράνει τους Υπεύθυνους στο έργο τους, θα περιορίσει τις πρωτοβουλίες τους (που θα πρέπει να περνάνε και από την έγκριση του επικεφαλής σχολικού συμβούλου) κ.ο.κ.


Προτάσεις


§ Η αναβάθμιση του ρόλου του Υπευθύνου θα πρέπει να συνδυαστεί με αναβάθμιση των κονδυλίων που διατίθενται από τον κρατικό προϋπολογισμό και τα ευρωπαϊκά προγράμματα για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση.
§ Θα πρέπει να υπάρξει ισχυρή χρηματοδότηση για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, που να περιλαμβάνει δικτύωση περιβαλλοντικών ομάδων των σχολείων, τόσο σε επίπεδο νομού, όσο και σε επίπεδο εθνικό και διεθνές, ανταλλαγές επισκέψεων, πράσινες τάξεις, καθοριστικό ρόλο των μαθητών στην επιλογή των θεμάτων, των μεθόδων και όλης της διαδικασίας υλοποίησης των προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.
§ Θα πρέπει να υπάρξει στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση πρόβλεψη χρόνου για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση μέσα στο ωρολόγιο πρόγραμμα κατά το πρότυπο της Πρωτοβάθμιας, όπου υπάρχουν 2-4 ώρες την εβδομάδα με τον τίτλο «Ευέλικτη Ζώνη», όπου μπορούν να ενταχθούν δραστηριότητες Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, χωρίς να χρειαστεί να απασχοληθούν τα παιδιά οπωσδήποτε μετά τη λήξη των μαθημάτων.

Φώτης Ποντικάκης
Υπεύθυνος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Χανίων

Δευτέρα 14 Ιουλίου 2008

ΝΑ ΕΝΙΣΧΥΘΕΙ Η ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Με αφορμή την εκδήλωση που πραγματοποίησαν στο Ενετικό Λιμάνι των Χανίων Σάββατο 12 Ιουλίου με εισηγήσεις του Π. Δασκαλάκη, Υπεύθυνου του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ιεράπετρας και Φ. Ποντικάκη, Υπεύθυνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων, οι Οικολόγοι Πράσινο Χανίων τονίζουν τα εξής:
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση δεν είναι πολυτέλεια αλλά αναγκαιότητα των καιρών, με την έξαρση της κλιματικής αλλαγής, με την αναγκαστική μετανάστευση εκατομμυρίων ανθρώπων (περιβαλλοντικών προσφύγων), με τους πολέμους που γίνονται για το πετρέλαιο, το νερό και τους άλλους φυσικούς πόρους, με τις πόλεις χωρίς πράσινο, γεμάτες νέφος και ΙΧ, με τους τελευταίους ελεύθερους χώρους όπως οι ¨Άγιοι Απόστολοι, το στρατόπεδο Μαρκοπούλου και η ΑΒΕΑ στα Χανιά να απειλούνται με τσιμεντοποίηση, με τις ακτές να γίνονται αντικείμενο καταστροφικής εκμετάλλευσης και την άρνηση να ληφθούν προστατευτικά μέτρα γι’ αυτές (π.χ. Λαφονήσι), με αυθαίρετα και ξενοδοχεία να ξεφυτρώνουν χωρίς κανέναν έλεγχο στο πουθενά, με τα διατροφικά σκάνδαλα (τρελές αγελάδες, ηλιέλαιο κλπ) να διαδέχονται το ένα το άλλο. Για να αλλάξει κάτι σε όλα αυτά είναι σημαντική και η αλλαγή της συνείδησης των πολιτών και των καθημερινών τους συνηθειών, τόσο των απιδιών όσο και των μεγάλων.
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση βρίσκεται στον αντίποδα του κλασικού σχολείου, αποτελεί μια ριζοσπαστική παιδαγωγική πρόταση, μια δραστηριότητα χωρίς βαθμούς κι εξετάσεις, με εθελοντική συμμετοχή των μαθητών και των εκπαιδευτικών, με ενεργό το ρόλο των μαθητών που οι ίδιοι μαζί με τους εκπαιδευτικούς αποφασίζουν το θέμα, το χρόνο, τις μεθόδους και τις διαδικασίες που θα ακολουθήσουν. Συνδέει το σχολείο και τους μαθητές με την τοπική κοινωνία και τα προβλήματά της, τα οποία μελετούν οι μαθητές συλλέγοντας πληροφορίες κι αντικρουόμενες απόψεις και προτείνοντας οι ίδιοι λύσεις χρησιμοποιώντας κριτική σκέψη. Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση προετοιμάζει αυριανούς ενεργούς πολίτες.
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση δεν πρέπει να περιορίζεται στο σχολείο και στα παιδιά μόνο. Επείγει να φτάσει και στους νέους αλλά και στους μεγαλύτερους σε ηλικία πολίτες, ένα θέλουμε να έχουμε άμεσα αποτελέσματα που αφορούν π.χ. την εξοικονόμηση νερού κι ενέργειας, τη μείωση των σκουπιδιών και την ανακύκλωση, την αποδοχή των ήπιων μορφών ενέργειας και την απεξάρτησή μας από το πετρέλαιο.
Θεσμοί όπως τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης πρέπει να στηριχθούν και να δημιουργηθούν νέα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης σε όλα τα μεγάλα αστικά κέντρα, ώστε να έχουν άμεση πρόσβαση σε αυτά σχολεία και μαθητές. Τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης πρέπει να δένονται με την τοπική κοινωνία σε μια προσπάθεια αλλαγής της σε οικολογική κατεύθυνση.
Είναι εξευτελιστικό να δίνονται ποσά της τάξης των τριάντα (30) ευρώ για κάθε σχολείο που υλοποιεί πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, όπως έγινε φέτος. Οι φιλοπεριβαλλοντικές διακηρύξεις πρέπει να γίνουν πράξη με τη γενναία χρηματοδότηση της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης τόσο στα σχολεία (καλύπτοντας τα έξοδα επισκέψεων των μαθητών, εκδόσεων των σχολείων κλπ), όσο κι έξω από αυτά.
Ο θεσμός του Υπεύθυνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης πρέπει να ενισχυθεί και να στηριχθεί από την Πολιτεία..
Θα πρέπει να προβλεφθεί χρόνος μέσα στο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων και για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπου η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση γίνεται εκτός ωραρίου μετά το μάθημα, με μεγάλες δυσκολίες για μαθητές κι εκπαιδευτικούς.
Η συνεργασία των οικολογικών οργανώσεων με το σχολείο μπορεί να δώσει σημαντικά αποτελέσματα τόσο για την αλλαγή των συνειδήσεων όσο και για την αλλαγή της κοινωνίας και την προστασία του περιβάλλοντος. Αντίθετα, η παρουσία χορηγών σε προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης κινδυνεύει να διασύρει το θεσμό, να κατευθύνει ιδεολογικά τις σχετικές δραστηριότητες και να περιορίσει τη δυνατότητα έκφρασης διαφορετικών απόψεων (πχ όταν χορηγός είναι μια πετρελαϊκή εταιρεία).

Οικολόγοι Πράσινοι Χανίων

Τετάρτη 9 Ιουλίου 2008

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και νεολαία

Οι Οικολόγοι Πράσινοι Κρήτης οργανώνουν συζήτηση στα Χανιά, το Σάββατο 12 Ιουλίου, στις 10.30 .με θέμα

«Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Νεολαία»

στο Ενετικό Λιμάνι των Χανίων, στο καφέ «Ταράτσα»

Σε μια εποχή που καθημερινά συνειδητοποιούμε τη δραματική κλιματική αλλαγή και την καταστροφή της φύσης, την εξαφάνιση του πρασίνου στις πόλεις και την κυριαρχια του ΙΧ, τον αφανισμό του δασικού πλούτου από τις πυρκαγιές και την οικοπεδοποίηση – τσιμεντοποίηση, εκτός από την καθημερινή ενεργοποίηση και δράση των πολιτών, περισσότερο από ποτέ γίνεται αναγκαία η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση των πολιτών, τόσο των νέων όσο και των μεγαλύτερων.
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση μπορεί να συμβάλλει ώστε οι άνθρωποι να μπορούν να ζουν σε αρμονία με το περιβάλλον κι όχι καταστρέφοντάς το, ώστε να διαμορφώνονται ενεργοί πολίτες, με περιβαλλοντικές και κοινωνικές ευαισθησίες και κριτική συνείδηση, που αγωνίζονται καθημερινά να αλλάξουν τον κόσμο, να προστατέψουν το περιβάλλον.
Πώς λειτουργεί σήμερα στην Ελλάδα ο θεσμός της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, τι προβλήματα αντιμετωπίζει, τι δυνατότητες δίνει σε μαθητές κι εκπαιδευτικούς και να συζητήσουμε τι θα πρέπει να προτείνουμε σχετικά με την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση.

Εισηγήσεις για το θέμα αυτό θα γίνουν από τους Παύλο Δασκαλάκη, υπεύθυνο του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ιεράπετρας (με θέμα το θεσμό των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και τον τρόπο λειτουργίας τους) και Φώτη Ποντικάκη, υπεύθυνο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων (για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο σχολείο και το ρόλο των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης).

Μετά από τις εισηγήσεις, θα ακολουθήσει συζήτηση με θέμα τους τρόπους οργάνωσης και παρέμβασης των νέων

Ενδιαφέρουσα και γόνιμη η συζήτηση για το μέλλον της γεωργίας

Στην αίθουσα «Ανδρόγεω» στο Ηράκλειο Κρήτης πραγματοποιήθηκε στις 5-7-08 εκδήλωση των Οικολόγων Πράσινων Κρήτης με τίτλο «Ποιο είναι το μέλλον της γεωργίας;»

Ομιλητές ήταν οι Κ. Χαρτζουλάκης, γεωπόνος ερευνητής, διευθυντής του Ινστιτούτου Υποτροπικών Φυτών και Ελιάς Χανίων, ο Μιχ. Κουλουρούδης, ιδρυτικό μέλος του Οργανισμού ΔΗΩ και από τα παλιότερα στελέχη του κινήματος της οικολογικής γεωργίας στην Ελλάδα, και ο Δημ. Χρυσαφίδης, δρ. χημικός, με ειδίκευση στη χημεία τροφίμων. Παρευρέθηκαν αρκετοί πολίτες, κυρίως γεωπόνοι και μέλη οικολογικών οργανώσεων.

Ο κ. Χαρτζουλάκης παρουσίασε το θέμα της κλιματικής αλλαγής του πλανήτη και περιέγραψε τη σημερινή κατάσταση και τα πιθανά σενάρια. Αναφέρθηκε ιδιαίτερα στην επίδραση των κλιματικών αλλαγών στη γεωργία, που κατά περιοχή μπορεί να δημιουργήσουν σοβαρές δυσκολίες σε υπάρχουσες καλλιέργειες (ήδη δημιουργούνται με τα ακραία καιρικά φαινόμενα που παρατηρούνται σε όλο τον κόσμο), ενώ ίσως ευνοηθούν κάποιες νέες καλλιέργειες. Για παράδειγμα, η αύξηση της θερμοκρασίαςπροκαλεί μεγαλύτερη έλλειψη νερού σε ορισμένα μέρη όπως η Κρήτη και τα άλλα παράλια της Μεσογείου, μεγαλύτερες εντομολογικές προσβολές στις καλλιέργειες και ίσως μικρότερες προσβολές από κάποιες μυκητολογικές ασθένειες (π.χ. περονόσπορος).

Ίσως απαιτηθεί η μείωση των αρδευόμενων καλλιεργειών σε τέτοιες περιοχές και η αντικατάστασή τους με ξηρικές. Αντίστοιχα, οι υφιστάμενες καλλιέργειες του νότου ίσως μπορέσουν να καλλιεργηθούν σε πιο βόρεια πλάτη, που πλέον θα έχουν ψηλότερη θερμοκρασία με σχετική επάρκεια νερού.

Τόνισε ιδιαίτερα τον κίνδυνο της ερημοποίησης που απειλεί όλες τις χώρες τις Μεσογείου. Πέρα από τις συνεχώς μειούμενες βροχοπτώσεις, σημαντικό ρόλο παίζουν οι ακολουθούμενες καλλιεργητικές πρακτικές, που μπορεί να συντελέσουν σε σοβαρή υποβάθμιση η του εδάφους εξ αιτίας διάβρωσης ή αλάτωσης, αν δεν είναι οι σωστές. Τέτοιες περιπτώσεις υπάρχουν πολλές και στην Κρήτη. Αναφέρθηκε στα πορίσματα έρευνας που έγινε στο ν. Χανίων στα πλαίσια διεθνούς προγράμματος, που αφορούσε την εκτίμηση κινδύνου ερημοποίησης στη ζώνη καλλιέργειας της ελιάς στην επαρχία Κισσάμου Χανίων.

Ο κ. Κουλουρούδης αναφέρθηκε στη σημασία της ανάπτυξης της Οικολογικής Γεωργίαςστην Ελλάδα. ως απάντηση στα προβλήματα της παγκοσμιοποίησης και της παρακμής του ελληνικού γεωργικού τομέα. Τόνισε πως υπάρχει ανάγκη για αλλαγή του κυρίαρχου μοντέλου παραγωγής και κατανάλωσης παγκοσμίως, γιατί γίνεται κατασπατάληση πόρων. Υποστήριξε ότι είναι εφικτό να μπει στόχος για 50% βιοκαλλιεργούμενης έκτασης στην Ελλάδα στις επόμενες δεκαετίες. Δήλωσε πως οι επιδοτήσεις πρέπει να πάψουν να δίνονται (και στους βιοκαλλιεργητές) ως εισοδηματική ενίσχυση και να συνδεθούν με την ποιοτική βελτίωση της καλλιέργειας.

Δυστυχώς, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και γενικότερα η πολιτική ηγεσία δεν έχουν δώσει την πρέπουσα σημασία, παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες και τα μεγάλα λόγια. Υπάρχει για παράδειγμα, πολύ σοβαρό έλλειμμα στον τομέα της εκπαίδευσης αγροτών στη βιοκαλλιέργεια. Ενώ και τα πανεπιστήμια έχουν ελάχιστα σχετικά μαθήματα.

Ο κ. Χρυσαφίδης ανέλυσε τους λόγους για τους οποίους θα πρέπει να είμαστε επίμονα αρνητικοί στην χρήση των φυτοφαρμάκων. Αναφερόμενος στη μεθοδολογία θέσπισης των ανώτατων επιτρεπτών ορίων υπολειμμάτων αγροχημικών και άλλων ουσιών στα τρόφιμα στην Ε.Ε. έθεσε υπό κρίση την αξιοπιστία της και επεσήμανε τις αδυναμίες που υπάρχουν. Αναφέρθηκε επίσης σε προβλήματα που παρουσιάζονται στην Ελλάδα σχετικά με τους ελέγχους των επισημάνσεων των τροφίμων και των υπολειμμάτων φυτοφαρμάκων όπως είναι η σύγχυση αρμοδιοτήτων μεταξύ των υπηρεσιών που ασχολούνται με τους ελέγχους. Τέλος αναφέρθηκε στον ρόλο των ΜΜΕ τα οποία προβάλουν με υπερβολικό τρόπο μερικά διατροφικά σκάνδαλα, αλλά αδιαφορούν για άλλα, συχνά πιο σημαντικά, διατροφικά θέματα.

Ακολούθησε αρκετά ζωηρή συζήτηση με τους ομιλητές και παρεμβάσεις από τους παρευρισκομένους. Αναφέρθηκε πως ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα για τους παραγωγούς είναι η αδυναμία πώλησης των προϊόντων τους σε αξιοπρεπείς τιμές (ακόμα και οι βιοκαλλιεργητές πολλές φορές αντιμετωπίζουν πρόβλημα). Τονίστηκε το πρόβλημα της άθλιας διαχείρισης των νερών στην Κρήτη. (διαμάχες, σπατάλες, τεράστια φράγματα κ.λπ.). Ο τουρισμός αναπτύσσεται στην Κρήτη και αλλού εις βάρος της γεωργίας και της κτηνοτροφίας, που φθίνει. Αθρόες εισαγωγές φρούτων και άλλων αγροτικών προϊόντων από πολύ μακρινές χώρες γίνονται στην Ελλάδα, ενώ αυτά θα μπορούσαν να παράγονται εδώ. Ειπώθηκε πως η ανάπτυξη –ακόμα και βιολογικών ποιοτικών προϊόντων- γίνεται με άνισο τρόπο, συχνά με τη μορφή επιχειρήσεων που διαθέτουν τα ανάλογα μεγάλα κεφάλαια, ενώ πιέζονται οι πολλοί μικροπαραγωγοί. Ειπώθηκε ακόμη πως το ζητούμενο δεν είναι μόνο η παράθεση των προβλημάτων και η επίλυση επί μέρους τεχνικών ζητημάτων, αλλά η προσπάθεια προώθησης μιας εναλλακτικής, βιώσιμης και κοινωνικά δίκαιης τοπικής ανάπτυξης.

ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ ΚΡΗΤΗΣ
ecogreenscrete@gmail.comhttp://ecogreens-crete.blogspot.com

Ακολουθούν φωτογραφίες:
Ο κ. Χαρτζουλάκης, ο κ. Κουλουρούδης και ο κ. Χρυσαφίδης

Δευτέρα 7 Ιουλίου 2008

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΩΝ ΟΜΑΔΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑΣ – ΝΕΟΛΑΙΑΣ ΚΡΗΤΗΣ ΣΤΑ ΧΑΝΙΑ

Οι Οικολόγοι Πράσινοι Κρήτης οργανώνουν συνάντηση των Ομάδων Παιδείας και Νεολαίας της Περιφερειακής Οργάνωσης Κρήτης, στα Χανιά, το Σάββατο 12 Ιουλίου, από τις 10.30 έως τις 13.30.

Θέμα της Συνάντησης «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Νεολαία»

Το θέμα αυτό προτείνεται επειδή είναι προνομιακό για μας, μιας και η κατεξοχήν δική μας πρόταση για την Παιδεία είναι η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Είναι σημαντικό να ξέρουμε πώς λειτουργεί σήμερα στην Ελλάδα, τι προβλήματα αντιμετωπίζει, τι δυνατότητες δίνει σε μαθητές κι εκπαιδευτικούς και να συζητήσουμε τι θα πρέπει να προτείνουμε ως Οικολόγοι Πράσινοι σχετικά με την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση.

Εισηγήσεις για το θέμα αυτό (με προβολή POWERPOINT) θα γίνουν από τους Παύλο Δασκαλάκη, υπεύθυνο του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ιεράπετρας (με θέμα το θεσμό των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και τον τρόπο λειτουργίας τους) και Φώτη Ποντικάκη, υπεύθυνο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων (για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο σχολείο και το ρόλο των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης).

Μετά από τις εισηγήσεις, θα υπάρχει διάλειμμα για καφέ – χυμό (γύρω στις 12) και θα ακολουθήσει συζήτηση με θέμα τους τρόπους οργάνωσης και παρέμβασης των νέων (θέματα, πρακτικές κλπ).

Τετάρτη 2 Ιουλίου 2008

ΕΠΙΘΕΣΗ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Η βομβιστική επίθεση κατά των γραφείων του ΣΥΡΙΖΑ Χανίων είναι μια πράξη τρομοκρατίας, μια ενέργεια που στρέφεται κατά της Δημοκρατίας και των δημοκρατικών θεσμών. Η ενέργεια αυτή έρχεται να προστεθεί στο εμπρηστικό κλίμα που είχε δημιουργηθεί με την όξυνση των τοπικιστικών αντιπαραθέσεων γύρω από το θέμα της δημιουργίας Εφετείου στο Ηράκλειο.. Σοβαρές ευθύνες για την εξέλιξη αυτή έχουν τα κόμματα και οι τοπικές πολιτικές ηγεσίες που κάνουν ψηφοθηρικό παιχνίδι επενδύοντας στον τοπικισμό, που λίγο απέχει από το να εξελιχτεί σε σωβινισμό και ακροδεξιές αντιλήψεις και πρακτικές όπως η βομβιστική επίθεση στα γραφεία του ΣΥΡΙΖΑ.
Σοβαρότατες ευθύνες για την όλη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί φέρει η κυβέρνηση της ΝΔ και οι προηγούμενες κυβερνήσεις που δημιούργησαν και συντηρούν τη δημιουργία μικρών «Αθηνών» σε επίπεδο περιφερειών και νομών, εγκαταλείποντας στην υποβάθμιση και την απαξίωση την επαρχία και τις μικρότερες πόλεις, καλλιεργώντας το συγκεντρωτισμό και σε τοπικό επίπεδο κατά τα πρότυπα της υδροκέφαλης Αθήνας που έχει συγκεντρώσει το μισό πληθυσμό της χώρας.
Μακριά από στείρους τοπικισμούς και αδιέξοδες αντιπαραθέσεις πρέπει τώρα να ανοίξει ένας ουσιαστικός διάλογος για μια πραγματική αποκέντρωση όλων των δημόσιων υπηρεσιών με γνώμονα την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, τη μείωση των μετακινήσεων και της γραφειοκρατίας, την πραγματική τοπική ανάπτυξη όλης της χώρας.
Μια συζήτηση για τη δημιουργία νέων Εφετείων και άλλων υπηρεσιών θα πρέπει να αντιμετωπίσει το σύνολο των προβλημάτων που δημιουργούν συγκεντρωτισμό και καλλιεργούν τον τοπικισμό. Μερικά παραδείγματα για την Κρήτη:
ü Είναι απαράδεκτο να υπάρχουν άνθρωποι, συμπολίτες μας που πηγαίνουν στο Ηράκλειο ή στα Χανιά για μια υπογραφή από δημόσια υπηρεσία.
ü Είναι απάνθρωπο ασθενείς καρκινοπαθείς να εξαναγκάζονται να πηγαίνουν στο Ηράκλειο για ακτινοβολίες, γιατί δεν υπάρχει στα άλλα νοσοκομεία ανάλογο τμήμα.
ü Είναι εγκληματικό να μη λειτουργεί η μονάδα νεογνών στο νοσοκομείο Χανίων και τα νεογέννητα να μεταφέρονται με ασθενοφόρα στο Ηράκλειο και πολλά από αυτά να πεθαίνουν στο δρόμο!
ü Είναι άδικο, ανθυγιεινό και αντιοικονομικό να παράγεται στο Νομό Χανίων περισσότερο ρεύμα από όσο ο ίδιος ο νομός χρειάζεται, από ρυπογόνες πηγές ενέργειας στην Ξυλοκαμάρα και να μεταφέρεται σε άλλους νομούς. Καιρός δεν είναι να υπάρξει αποκέντρωση και στην παραγωγή ενέργειας και να φροντίσουμε να αντικαταστήσουμε σταθμούς όπως η Ξυλοκαμάρα, τα Λινοπεράματα και ο Αθερινόλακκος με σταθμούς παραγωγής από ήπιες μορφές ενέργειας;
Για όλα αυτά και για τα υπόλοιπα τοπικά προβλήματα που δημιούργησε το συγκεντρωτικό κράτος που έφτιαξαν οι κυβερνήσεις με την ευθύνη όλων των κομμάτων που κυβέρνησαν, δεν πρέπει να πέφτουμε στην παγίδα του τοπικισμού που οι ίδιοι κομματικοί μηχανισμοί καλλιεργούν. Ο τοπικισμός είναι η άλλη όψη του ίδιου νομίσματος, του συγκεντρωτισμού. Χρειάζονται ο ένας τον άλλο για να υπάρχουν. Η λύση είναι στη δημοκρατία, στην αποκέντρωση όλων των υπηρεσιών, στη συμμετοχή των πολιτών και στο διάλογο. Και διάλογος δε γίνεται με βόμβες!
Οικολόγοι Πράσινοι Χανίων